Кирилівська ЗОШ - С Iст "Золота Рибка".
 
Четверг
24.09.2020
16:03

<

Меню сайту












Категорії каналів


Міні-чат


Наше опитування
Оцените мой сайт
Всього відповідей: 78


   

   



Тема:Гірські породи рідного краю

Вплив льодовикового періоду на творення ландшафту земної поверхні.

Мета:познайомити учнів з гірськими породами рідного краю, вчити їх розпізнавати, розвивати дослідницьку складову у світогляді учнів;

сформувати поняття про геологічну будову та історію  Запорізької області, вплив льодовикового періоду на творення ландшафту та утворення гірських порід . Познайомити з Архитектурною пам’яткою Мелітопольського району Кам’яною могилою;

виховувати інтерес до здобуття знань, гордість за природні багатства рідної землі, бережливе ставлення до природних ресурсів.

 

Хід уроку

I.                      ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Інтерактивна гра «Усмішка по колу»

Учні стоять у колі, посміхаються своєму сусідові, передаючи скриньку з картками-малюнками. Кожен бере один малюнок. Для утворення п’яти груп потрібні малюнки за п’ятьма темами: «Прикраси з каменем», «Речі для малювання», «Глиняні вироби», «Пам’ятники та будинки», «Дерев’яні вироби».

II.                      АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

 Об'єднання в групи

Група 1. Об’єднуються учні, які мають малюнки предметів, виго­товлених із гірської породи ГЛИНА.

Група 2. Об’єднуються учні, які мають малюнки предметів, ви­готовлених із гірської породи ГРАФІТ.

Група 3. Об’єднуються учні, які мають малюнки предметів, виго­товлених із гірської породи ГРАНІТ.

Група 4. Об’єднуються учні, які мають малюнки предметів, виготовлених із гірської породи КОШТОВНЕ КАМІННЯ.

Група 5. Об’єднуються учні, які мають малюнки предметів, ви­готовлених НЕ із гірської породи.

(Учні займають місця за партами.)

Бесіда

Який Чарівник природи дає поживу живим організмам?

Гра «Із чого складається ґрунт?»

На картках зображення різноманітних тіл. Учні на­зивають ті, що входять до складу ґрунту або, навпаки, зайві.

 Проблемне запитання

Ґрунт і земна кора — це одне й те саме чи ні?

Просим дуже пояснити,       Є й поживні речовини,

Ґрунт й кора одне і те ж?     Щоб чудово їм рости.

Де рослини можуть жити?   В ґрунті ще живуть тварини:

На гірських породах теж?    Черви, мишки і кроти.

 Ясно з давніх пір людині,   (Я.       Красоткіна)

Що без ґрунту їй біда.

В ґрунті добре жить рослині —

Там повітря і вода.

III.                   МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 Бесіда

Хто знайшов у дворі або на вулиці гірські породи?

(учні принесли зразки, їх розглядають всі разом)

 Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Чому гірські породи називають природним багатством, якщо їх так багато?

Повідомлення теми та мети уроку

Сьогодні ми дізнаємося, якими гірськими породами багата наша місцевість і в наслідок чого вони утворилися. А для цього ми поринемо у далеке минуле.

IV.                   СПІЛЬНЕ ВІДКРИТТЯ НОВИХ ЗНАНЬ

Хто може сказати, коли утворилась наша планета?...

 

5 млрд. років назад.

Подивіться будь ласка на цей камінь? Ми знайшли його в нашому Мелітопольському районі. Це гнейс – гірська порода, яка складається із двох прошарків сірого і чорного кольору. Сірий прошарок – це кристалічна

порода – граніт; чорний – метаморфічна порода – базальт. Уявіть собі, гнейс утворився у результаті потужних геологічних процесів ще 2,5 млрд. років тому назад! Отже граніт і гнейс – це представники найдавніших геологічних відкладень Запорізької області.

( Творчі групи розглядають і складають порівняльну характеристику цих порід.)

Верхні геологічні шари нашої області представлені іншими породами.

( Групи розглядають вапняк і порівнюють з раніше представленими породами. Діти роблять висновки, що це крихкий матеріал ,до складу якого входить пісок, дрібні мушлі.)

Це вапняк, який утворився у результаті відкладання та пресування черепашок на дні древнього моря...

Отже,вивчаючи гірські породи можна багато дізнатися про історію нашого краю. І почнемо ми свою подорож, саме з того часу, коли на землі ще жили динозаври. Вся територія нашого краю – це древнє море. Немає ані рослин, ані степів, навкруги одна вода.

Але температура на Землі сильно знизилася І майже всю територію скували льоди. Настав Льодовиковий період, під час якого загинуло багато рослин, а разом з цим важко довелося і тваринам. Давайте познайомимось з мешканцями нашої планети того часу.

( Презентація «Світ динозаврів»)

Льодовик просувався з півночі, поступово охоплюючи і нашу територію. Просуваючись, він ніс за собою уламки, гірські породи і інших регіонів.Товщина льоду досягала до 5 кілометрів. Тваринам було все важче виживати і більшість з них просто загинула. Але і льодовиковому періоду настав кінець, Земля відігрілася, але дуже змінилась. Море відступило, з’явилися гори каміння, які приніс льодовик.

Отже:

-        Найдавніша геологічна ера називається Архейська.

-       Наймолодша геологічна ера - Кайнозойська.

-       Найдавніші геологічні породи нашої області області представлені гнейсами, гранітами.

 

-        Також мезозойські осадові відкладення нашої області представлені крейдами.

 

-        Неогенові осадові відкладення нашої області представлені вапняками, черепашниками.

 

-  В архейську еру відбулися складні процеси гороутворення.

- Територія нашої області вперше була вкрита

Морем під час силурійського періоду.

Але процес формування ландшафтів у післяльодовиковий період не був чисто природним. На цей процес впливала людина своєю діяльністю. Під час облав на бізонів, зубрів, турів, тарпанів, сайгаків люди нерідко організовували пожежі на місцевості. В лісах випалювали підлісок для розрідження рослинності і утворення галявин з травостоєм з метою збільшення поголів'я зубрів, оленів, косуль та інших травоїдних тварин. Ці пожежі стримували збільшення площ лісів та змінювали видовий склад лісової і степової рослинності, що не могло не впливати на процеси ґрунтотворення.

Практична робота у групах.

Кожна група отримує набір гірських порід, досліджують їх і звітують за планом:

1)      Який колір?

2)      Чи має запах?

3)      Тверда чи крихка?

Далі кожна група отримує таке завдання:Уявіть собі, що ви перенеслись у часі.

Під час льодовикового періоду два племені опинились

у дуже скрутному становищі й їх виживання залежить від того, як вони пристосуються до життя. Чи стануть їм у пригоді, знайдені гірські породи? Яке пристосування для них можна вигадати.

Свій план виживання плем’я повинно представити в наскельних малюнках.

Підсумок уроку.

-       Чому гірські породи називають справжнім скарбом природи?

-       Чому потрібно їх економно використовувати і примножувати?

-       Що найбільше запам’яталось вам із сьогоднішньої подорожі?

 
Пошук



Вхід на сайт




Національна гаряча лінія Національна дитяча гаряча лінія

ПрофильВход
avatar
Добавить Новость Сообщения: Мой Профиль Изенить Данные Все Пользовтели